Louise Sass

28.4. – 28.8.2022
 
Velkommen til udstillingen “Farven kommer indefra”. I første del af udstillingen bliver du inviteret indenfor i tekstilkunstner og stoftrykker Louise Sass’ (DK, født 1965) arbejdsunivers. Her kan du se skitser og værkproduktion fra perioden 1989 til 2021 og få et indblik i arbejdet med stoftryk.
 
 

Officinet

INTO THE WOODS
En kunstinstallation af tekstilformgiver Lene Thomasen
12. maj - 5. juni 2022

Tanken med en kunstinstallation om skoven er at skabe en visuel, sanselig og æstetisk pause for os, der søger et øjebliks fordybelse i en hverdag, hvor gentagne omstillinger, nye tendenser, travlhed og høje forventninger er rutine. Her er rum for slow live midt i storbyens omgivelser. Hvert værk er en hyldest til skoven og iscenesætter sin egen fortælling. Udstillingen åbner vin­duet ud til skovene og skaber en stemning af omsluttende ro.
 
Det tidskrævende arbejde med tekstiler og de udvalgte håndværksmæssige teknikker spejler skovens langsomme tempo. ”Into the Woods” byder på forskellige trykte mønstre og strukturer, ophængt på trækonstruktioner, der inviterer gæsten til at slentre rundt mellem værkerne.

JJJJ

Så er der Edderbroderemig workshops på Blicheregnen

Trænger du til at udtrykke din indignation på nye måder, så læg vejen forbi Museum Silkeborg Blicheregnen.

I løbet af januar arrangerer vi to vidt forskellige workshops på Blicheregnen.

Protestbrodøsens værksted

Er du til protester, indignation, og har du en indre vrede, som du bare trænger til at komme af med ved at brodere dine holdninger ud til omverdenen, så meld dig til Protestbrodøsens workshop 8. januar kl. 13.00-15.00.

På workshoppen får du mulighed for at arbejde ud fra to forskellige oplæg på hhv. stof og papir. Protestbrodøsen, aka Tonja Rosenblad, vil desuden være behjælpelig, hvis du allerede har ideer til dit eget protestbroderi – alle holdninger og meninger er velkomne, så er du ved at koge over, så tilmeld dig og kom ud med indignationen.

Som cand.mag. i sprog og kunsthistorie har Tonja Rosenblad en særlig forkærlighed for og en interesse i sproglige og visuelle ytringer. Dertil kommer et livslangt afhængighedsforhold til håndarbejde tilsat en stadig dybere social indignation. I dette krydsfelt begyndte Tonja Rosenblad for et par år siden at brodere, og således sprang hun ud som protestbrodøse. 

Æbleværkstedet med Rikke Lyng Christensen

Er du mere til søde, skønne æbler, som kan pynte i ethvert hjem, og som samtidig er oplagte til at få brugt de sidste garnrester, så meld dig til Rikke Lyng Christensens herlige workshop 23. januar kl. 14.00-17.00.

Vi indtager kaffestuen med broderigarn og filtkugler for at lære, hvordan man laver nuttede små broderede æbler. De er fine sat på et låg eller som ophæng på en gren, og når man først har fanget teknikken med at få syet kuglen i facon, er det en genial måde at bruge sine små rester af broderigarn på.

Det kræver ikke mange års broderierfaring at lave disse æbler overhovedet, det er mest lige sting og en leg med farver. Der skal også laves et drizzlesting og knaphulssting, men alt det skal Rikke Lyng Christensen nok vise og fortælle om på dagen.

Da Rikke Lyng Christensen som tekstillærer kunne mærke den svigtende interesse for broderi, fik hun en fandenivoldsk følelse af, at det skulle blive løgn, at det smukke håndværk skulle lide en langsom død. Så hun oprettede for 5 år siden Facebookgruppen Broderi for sjov - Embroidery for fun, for at vise hvor vildt, udtryksfuldt, skørt, anderledes og opdateret broderiet også kan være. Og lykken er at se den stigende interesse, der nu kommer snigende for broderi i alle dets afskygninger. 

Rikke Lyng står også bag systudiet Moonfeather og afholder diverse kurser og workshops, bla. på Koldinghus i forbindelse med særudstillingen Dronningens broderier.

Læs mere om workshopsene her https://www.museumsilkeborg.dk/det-sker, hvor der også er tilmelding. De to workshops hænger tæt sammen med særudstillingen Edderbroderemig, som kan opleves på Blicheregnen til og med påske 2022. Særudstillingen Edderbroderemig hylder de sarkastiske, opfindsomme og kreative broderier fulde af holdninger og meninger til livet, dyrevelfærd, hvidvask, krig, jobcentret og meget, meget mere.

 

Foredrag med Inge Bjørn

 

Onsdag den 15. september klokken 19 holder billedvæveren Inge Bjørn foredrag på Hørvævsmuseet. Her vil hun fortælle om oplevelser og arbejde med hør gennem de seneste 80 år, både om egen læring og som underviser.

Inge Bjørn har gennem mere end 40 års virke som underviser, inspirator og kvindeforbillede udfoldet en omfattende undervisnings-, udstillings- og foredragsvirksomhed og har i løbet af årene skrevet en lang række artikler til fagtidsskrifter i ind- og udland.

Inge Bjørn er blandt andet forfatter af bogen Oldtidsdragt Nutidstøj, som afspejler det hun har stået for som underviser, kulturformidler og kunstner.

 

Aftenen med Inge Bjørn foregår på Hørvævsmuseet, Nårupvej 30, 5620 Glamsbjerg og begynder klokken 19. Det koster 60 kr. at deltage, dog har medlemmer af Hørvævsmuseet gratis adgang.

Før eller efter foredraget er der mulighed for at se årets temaudstilling med Anne Marie Egemose og Erik Brandt samt caféudstillingen med værker af Jette Nørregaard.

Thread Drawings

Anne Bjørn - Officinet  17.9.-10.10.2021

I udstillingen Thread Drawings har Anne Bjørn skåret vævningen ind til benet, så tråden står tilbage i forstørrede skriblerier. De løst sammenvævede tråde hænger på Officinets vægge i irregulære flader som dekonstruerede malerier og trækker bogstaveligt talt dét, som et lærred består af, fra hinanden. Ikke at værkerne er en kritik af maleriet eller af vævning, men de fremviser en intention om at få noget dybere og andet frem. Nedkogningen af tekstilet til trådens bevægelse peger på sig selv som en performativ handling. Trådenes løb gennem og over hinanden illustrerer som en fikseret metamorfose, hvordan man konstruerer tekstil. En dynamisk bevægelse der beviser, at stoffet er tilblivende og aldrig evigt i sin form. Ved at værkerne får os til at erkende stoffet som mere end en statisk væren, indser vi dets magtfulde karakter. Mellem at være stof og nærmest være opløst afsløres en uforløst, muterbar fornemmelse, der befrier konstruktionerne fra blot at være repræsentation og bliver i stedet et sanseligt møde med materialet.

 

I Officinet er de konstruerede flader hængt op i lag, hvilket belyst resulterer i et kompliceret skyggemønster. Som portaler styrer værkerne hvilke lysstråler, der kan trænge igennem på væggen bagved. Skyggerne skaber således både lethed og dybde i værkerne som et væsentligt medie, og må, på trods af skyggers mindre håndgribelige karakter, stadig ses som et reelt materiale at arbejde med. Lyset, som skyggen dannes af, er følgelig en integreret del af værket og altafgørende for Bjørns praksis. Arbejdet med lys er en modig magtafgivelse, da lysindfaldet i de skiftende udstillingsrum påvirker værkernes endelige udtryk og gør dem mangfoldigt foranderlige. I kontrast til det foranderlige lys fastholder Bjørn permanente skygger i de næsten transparente laserskårne stoffer, som hænger sammen med vævningerne. De laserskårne mønstre gengiver omrids af vævede tråde, og dermed gentager Bjørn skyggens immaterielle form i et mere massivt medie.

 

Midt i Officinet hænger en større installation, der binder udstillingen sammen. Trådflader svæver i lag, hvorimellem et nyt uhåndgribeligt rum bliver skabt. Det usynlige rum imellem trådene slår os som en kraft og en fremtrædelse, vi ikke er i stand til at sætte i en billedlig kasse. Vi ser i stedet blot luften, som med værkernes indramning fremstår ophøjet. Mellemrummene bliver således et åndeligt mysterie udenfor vores forståelsesramme, og vi må sætte alt vi ved på hold og blot lade os hengive dertil. Netop i kraft af at have bevæget sig væk fra den klassiske billedvævning og dens bestræbelse på billeddannelse, har Bjørn opnået denne åndelighed mellem trådenes gang. 

 

– cand.mag i kunsthistorie og kurator Ida Schyum

 

Anne Bjørn er en dansk billedkunstner, som udfordrer det traditionelle billede- og gobelinvæveri. Bjørn har senest udstillet i udlandet på GalleryGallery (JP), 15th International Triennial of Tapestry (PL), The Herimitage Museum (RU), Nagoya University of Arts (JP), Nordens Hus (IS), Kunstpavillon München (DE), Sogn og Fjordane Kunstmuseum (NO) og Galeri M (DE), samt i Danmark på Vendsyssel Kunstmuseum, Himmerland Kunstmuseum, Rundetårn, Trapholt, Johannes Larsen Museet, Kunstpakhuset Ikast, og Kunsten. Hun skal udstille på Shanghai Arts and Crafts Museum (CN) i 2022 og har modtaget en række legater – bl.a. Anna E. Munch’s Legat, Anne Marie Telmányi født Carl-Nielsen Legat, arbejdslegater og projektstøtte fra Statens Kunstfond og er blevet præmieret af Statens Kunstfond i 2009 samt præmieret på 15th International Triennial of Tapestry 2016. Hendes værker er erhvervet af bl.a. Statens Kunstfond, Nagoya University of Arts (JP), Fyns Kunstfond og SAK’s Museumsfond.