Tråde til naturen

 

9. marts – 2. juni 2019. Fernis. 8. marts kl. 16 - Johannes Larsen Museet, Møllebakken 14, 5300 Kerteminde

 

Fire af Nordens bedste tekstilkunstnere har fundet sammen om at udstille på Johannes Larsen Museet i foråret 2019. Det drejer sig om de tre danske vævere Inge Bjørn, Annette Holdensen og Anne Marie Egemose samt norske Randi Nygaard Lium.

 

Om kunstnerne: 

Inge Bjørn blev i 1953 tilknyttet Askov Højskole som lærer, og her etablerede hun en linje med undervisning i vævning, spinding, plantefarvning, batik, boliglære mm. Et utal af elever har med Inge Bjørn som inspirator og vejleder på Askov Højskole samt ved kurser og foredrag i anden folkeoplysende sammenhæng fået styrket og motiveret deres arbejde med de tekstile fag. Inge Bjørn virkede ved Askov Højskole i ikke mindre end 40 år. Sideløbende hermed var hun aktiv som udøvende kunstner og forfatter. Mest kendt er hendes samarbejde med maleren Asger Jorn og Pierre Wemaëre efter hvis tegninger Inge Bjørn sammen med tre andre 1959-1960 vævede billedtæppet Den Lange Rejse (1,8 x 14 m, nu på Museum Jorn). Inge Bjørn har udstillet på bla. Vejen Kunstmuseum, Skovgaardmuseet, Kvindemuseet og Danmarks Designmuseum samt i kapellet St. Ferreol nær Avignon. Hun er forfatter til adskillige artikler samt til hovedværket Oldtidsdragt – Nutidstøj, Forlaget Rhodos 1974. 

Randi Nygaard Lium (f. 1954)

Randi Nygaard Lium fulgte uddannelsen på vævelinjen ved Det Jyske Kunstakademi 1977-1983 og tog sideløbende hermed en kandidatgrad i kunsthistorie ved Aarhus Universitet. I 1986 flyttede hun til hjemlandet Norge. Randi Nygaard Lium har udstillet sine vævninger adskillige gange siden debuten ved Påskeudstillingen i Aarhus 1983, og bla. har hun haft en separatudstilling på Danmarks Designmuseum i 2006, hvor hun under titlen Identitet viste papirvævninger. Netop indenfor vævning med strimler af papir, slikpapir mv. er Randi Nygaard Lium en pionér i Skandinavien. Sideløbende med den kunstneriske karriere har Randi Nygaard Lium arbejdet som museumsinspektør, og hun var direktør for Trondheim Kunstmuseum 1998-2011. I 1992 udkom Randi Nygaard Liums bog Ny norsk billedvev – et gjennembrud. 

Anne Marie Egemose (f. 1941)

1959-1962 var Anne Marie Egemose studerende ved den grafiske linje på Det Fynske Kunstakademi. Først derefter blev hun under ophold på Askov Højskole og hos flere vævere inspireret til at arbejde med tekstil. Hendes vævninger tager ofte udgangspunkt i naturen, men jævnligt eksperimenterer Anne Marie Egemose også med udtryk, der kombinerer vævning med collage og skulptur. Hun blander gerne diverse materialer som hestehalehår, blår og japansk kozopapir eller kombinerer tekstil med fx metal. Anne Marie Egemose har udover i de nordiske lande udstillet i bla. Schweiz, Japan, Skotland, Island og USA, hun har lavet udsmykningsopgaver til eksempelvis Gamtofte Kirke, Helnæs Kirke og Ketur Kirke på Island.

Annette Holdensen (f. 1934)

Oprindelig er Annette Holdensen uddannet håndarbejdslærer. Efter et ophold på Færøerne, hvor hun vævede med lokale materialer, debuterede hun på Charlottenborgs Forårsudstilling 1970. Siden har Annette Holdensen arbejdet med både tekstil i form af væv og broderi og med diverse andre materialer såsom i værket Heksefrakker, 1984, bestående af bla. sisal, metal, hestehår mm, Pilefolket 1986 og de 72 både fra 1994, hvortil hun anvendte pil, læder, bark, tagrør, tjære og meget andet. Annette Holdensen maler også og arbejder med grafik. 1981-1986 var hun lærer ved Det Jyske Kunstakademis tekstilafdeling. Annette Holdensen rejser meget og har hentet inspiration på bla. Island og Sardinien samt i Afrika. Hun har stået for flere større udsmykningsopgaver og solgt til adskillige museer og institutioner. 

 

Meddelelse indsat den 22.januar 2019 

 

Så skal der edderbroderemig udstilles holdninger på Greve Museum

Udtrykker du gerne dine holdninger gennem nål og tråd? Og kunne du tænke dig at bidrage med et broderi til den store "fællesvæg" i udstillingen Edderbroderemig på Greve Museum? Så læs videre.

 

Hvad sker der, når "old school" broderi møder aktivisme i form af broderi?

 

Vi har alle en erindring om, hvordan et pænt broderi med en velkomst til et hjem hang i et ældre familiemedlems hjem, eller hvordan en broderet klokkestreng med blomster, der omkranser eksempelvis et klogt citat så ud. I denne udstilling er det erindringen om de gamle og pæne broderier med opbyggelige tekster mødes med de nye "protestbroderier", hvor både politiske kommentarer, humor og selvironi er velkommen på det broderede lærred.

 

I udstillingen Edderbroderemig sætter Greve Museum fokus på, hvordan man kan bruge broderi som en måde at udtrykke sine meninger og holdninger på. Museet har indgået et samarbejde med 7 danske brodøser, der på forskellig vis bruger broderiet til at udtrykke sig gennem.

 

I udstillingen er også planlagt en "fællesvæg", hvor det er tanken at så mange som muligt skal bidrage med et broderet udsagn. Hvis du vil være med til at bidrage med ét eller flere broderier til "fællesvæggen", så kontakt museumsinspektør Kamilla Hjortkjær på kmi@greve.dk<mailto:kmi@greve.dk> eller 2240 7687 for at melde dit broderi til udstillingen.

Praktiske oplysninger

 

Dit broderi skal afleveres udstillingsklar spændt op på en rund, træfarvet broderiramme i en størrelse efter eget valg. Du sørger selv for aflevering og afhentning. Dog kan museet sende broderier retur mod et gebyr på 100 kr. Se mere på www.grevemuseum.dk<http://www.grevemuseum.dk>

 

Deadline for tilmelding af broderi: 1/4 2019

Deadline for indlevering af broderi: 15/5 2019

 

Venlig hilsen

 

Kamilla Hjortkjær

Museumsinspektør

 

+45 43404036 / +45 22407687